Іван Вакарчук: "Діти з особливими потребами мають навчатися спільно з іншими дітьми починаючи з дошкільного віку"
Міністр освіти і науки виступає за інтеграцію дітей з особливостями психофізичного розвитку у звичайні школи та збільшення кількості інклюзивних навчальних закладів. Про це Іван Вакарчук сказав на підсумковій колегії МОН "Про підсумки розвитку загальної середньої, дошкільної та позашкільної освіти у 2008/2009 навчальному році та завдання на 2009/2010 навчальний рік".
"Право дітей з особливими потребами на інтеграцію в суспільство - основний принцип міжнародних стандартів, а забезпечення їм доступу до якісної освіти є основою їх інтеграції у суспільство, - зазначив у своїй доповіді міністр освіти і науки. - Кожна дитина та її батьки мають право вибору навчального закладу і форми навчання за місцем проживання із забезпеченням усіх необхідних для цього умов. Навчання дітей з обмеженими можливостями спільно з їх здоровими однолітками є основою їхньої інтеграції та соціальної адаптації. Таке навчання є корисним і для дітей без особливих освітніх потреб, бо тоді діти вчаться розуміти проблеми інших, стають добрішими. Стратегічна мета даного процесу - формування нової філософії суспільства, державної політики щодо дітей з особливостями психофізичного розвитку".
В Україні щороку зменшується на 1,5-2 тисячі вихованців інтернатних закладів для дітей з особливими освітніми потребами. Це пов'язане з їх інтеграцією у звичайні школи. Натепер у загальноосвітні навчальні заклади інтегровано більше 100 тисяч дітей з особливими освітніми потребами. Найвищі показники у Волинської, Київської, Запорізької, Хмельницької областей.
"Прикрим є те, що українське суспільство поки не усвідомило повністю потреб дітей та дорослих з особливими потребами, - вважає Іван Вакарчук. - Інклюзивна школа - це заклад освіти, відкритий для навчання всіх дітей, незалежно від їхніх фізичних, інтелектуальних, соціальних чи інших особливостей. Він повинен забезпечувати безбар'єрне середовище, адаптовані навчальні програми та плани, методи та форми навчання, залучення батьків, співпрацю з фахівцями для надання спеціальних послуг відповідно до різних освітніх потреб дітей. На найближчу перспективу - кожний навчальний заклад має відповідати потребам дитини з різними порушеннями психофізичного розвитку".